söndag 27 mars 2011

Rapport från Side!

Vännen Ingela är nyss hemkommen från Side, där hon bott på hotelll Hemera.  Hon skriver så här:
"Den här gången bodde det 650 gäster på Hemera mot vanligtvis 2-300 gäster. Dessa hade letat sig dit p g a oroligheterna i Egypten, Tunisien och Marocko. På samtliga vinteröppna hotell var läget detsamma. Bra för Turkiet kanske, men dåligt för de Nordafrikanska ländernas turism, som en turkisk man sade till oss. Väderläget var ganska bra, men några 23 grader hade vi inte. På dagarna var det ca 15-20 grader. Kvällar och nätter var riktigt kalla. En natt var det tom -2 grader. Men det spelade ingen roll för vi slapp snön och på dagarna hade vi den klart lysande solen, som vi verkligen hade längtat efter. Dessutom lyste det i hotellets rabatter av vårblommor i alla de färger. Jag badade en enda gång i havet för vattnet var endast 16 grader."  
"Inne i Side rivs husfasader ner och byggs upp igen. Speciellt på bakgatorna. Men det blir säkert fint när det är klart. Den Östra Strandpromenaden är skjuten på framtiden, men kommer säkert att byggas. Lite synd tycker jag, för längs den stranden finns det vackra naturområden. Av Kadir hörde vi, att när den nuvarande Strandpromenaden byggdes, var en del hotellägare emot den byggnationen. Men idag har man ändrat uppfattning och tycker att det är bra att den byggdes."

Ett restips för er som vill åka ner till Side på försäsong bjuder Ingela också på. Hon skriver så här:
"Till Antalya löste vi flygstolar med Detur. De har bytt flygbolag till Corendon Airlines. Jag har hört mycket negativt om det flygbolaget, men det var ganska okey. Personalen talade t.o.m engelska, så att man kunde göra sig förstådd. Så var inte fallet med Deturs tidigare flygbolag. Men det bästa flygbolaget att flyga med till Antalya, när det inte är säsong, är absolut Turkish Airlines. Nackdelen är bara att man då måste flyga till Istanbul och byta plan."

Sükrut har gått fyra av sina fem år den säsong som kommer.
Ett varningens ord får vi också av Ingela apropå mitt föregående inlägg:
"Du skriver om massage i din blogg och det påminde mig om ett samtal jag hade med en utbildad massör, anställd av Barut Hotels, när vi bodde på Hemera. Denne man hade mer än tre års utbildning på universitet och han manade turister att vara försiktiga i sina kontakter med "massörer" på stranden. Många av dem har gått på en utbildning i två-tre timmar och fått sitt certifikat hos någon oseriös utbildare. Han sa: "Det är inte massage de ägnar sig åt,.det är humbug." Men det är väl upp till den som får massage på stranden att avgöra om massagen gör nytta eller ej. Men jag tycker att vi turister skall veta vad det är vi betalar för. Felaktig massage kan vålla skada."

Tack snälla Ingela för denna Siderapport och goda råd och tips, som jag nu vidarebefordrar med din tillåtelse.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Exakt samma information har jag fått av min 70 åriga turkiska vän Ahmet. Han säger dessutom att många av de s.k. massörerna inte har någon utbildning alls, de har sett på när någon masserat och efter det har dom köpt skylten som hänger på bröstet och ger sig ut för att vara utbildade massörer.
Jag har personligen provat på allt som finns att erbjuda i Side och visst har det varit skönt men absolut inget mer.

Anonym sa...

Förlåt Mona, jag glömde berätta vem jag är i kommentaren om massörerna. Ja just det, jag är Ingo från än så länge kalla nord.
Ingo

Kerstin "Delfinen" sa...

Det är så sant som Ingela berättar här att det finns mycket "humbug". Men för de turister som inte återkommer till platsen som en del andra "Side-frälsta" .. hihihi.. är det ju väldigt lätt att trilla dit på en av de icke seriösa pga att de ofta också har talets förmåga och är så smickrande på alla vis i sitt uppträde mot oss. Men du har väl också efter alla år sett vilka som inte bör få kalla sig massörer, ofta märker man också att de kommer inte tillbaka år efter år. Man skall nog ställa lite mer frågor till de som man eventuellt kan tänkas anlita. Blir de lite undvikande och besvärade finns det all anledning att misstro deras goda reklam för sina tjänster. När man hittat seriösa utövare av olika tjänster känner man att man ger dem gärna lite extra tips för bra tjänster. Kramen Kerstin

Ingela sa...

Som exempel på egendomlig behandling kan jag nämna att en massör i Side använder sig av blodiglar i sin behandling. Jag såg en äldre turkisk kvinna svimfärdig vackla ut från hans klinik stödd av hotellpersonal.Jag trodde att hon fått en hjärtinfarkt, men då upplyste en från personalen mig om att massören använde blodiglar. Jag ryser av obehag när jag tänker på detta. I Sverige använde vi blodiglar på 1700-talet.