tisdag 9 juli 2013

En varning nu i sommar-och semestertider!

En gång blev jag väldigt dålig på min semester.
Efter nästan ett dygn med fruktansvärd diarré, slemmiga och blodiga så kom jag på att jag har ju medel mot detta! Imodium! Säkert bekant för de flesta.
Ett medel som vi själva känt oss helt trygga med. jag följde anvisningarna till punkt och pricka och ca ett halvt dygn senare så hade det upphört, trodde jag ja... Nej, det var nu som det riktigt slog till! Magen svällde upp så jag såg ut som en dräktig elefant och sååå ont, fruktansvärt ont!
Det var då som läkaren fick tillkallas. Sen blev det en tur till Medicuskliniken för provtagning. Jag fick flera olika preparat bl.a. ett mot kramperna i magen och antibiotika. Sen talade läkaren om att Imodium och andra liknande medel aldrig ska användas för att stoppa upp en diarré orsakad av bakterier. Bakterien stängs nämligen in och kan sen föröka sig väldigt snabbt. Själv kommer jag aldrig mer att ta något sådant medel! Det bästa är att söka läkare direkt.


11 kommentarer:

Jenfan75 sa...

Va bra att du berättar detta. Kunde han berätta vad man skulle ta istället helelr skall man bara vänta ut det??

Anonym sa...

Det har vi också fått höra av en doktor. Man ska vara försiktig med mediciner om man får magsjuka av bakterier.
Ingo och Ragnhild.

Veiken sa...

Helt rätt! Det fick vi lära oss för 15 år sedan när en god vän blev dålig med diaréer. Den läkaren avrådde på det bestämdaste eftersom man låser in bakterierna. Underligt att det inte har gått ut mer än det har gjort! Stackars dig som råkade så illa ut! Kram

Gilla sa...

Stackars dig! Men det ordnade sig väl till slut. Vi har aldrig använt oss av Imodium överhuvudtaget.

Vi blev magsjuka en gång i Puerto de la Cruz, så vi blev tvungna att gå till doktorn direkt. Det blev spruta i rumpan och medicin. Man skulle dessutom akta sig för apelsiner. De skulle visst inte vara bra, när man var magsjuk.

Tur att vi hade reseförsäkring, för vi fick ut kostnaderna för läkarvården, medicinen och dessutom för en veckas förstörd semester. Vi var sjuka så länge innan det blev bra igen.

Kram/Gilla

znogge sa...

Jag har hört precis samma sak tidigare så det bästa är att inte ta något eller kontakta läkare. Men många har en övertro till snälla medel. Det finns receptbelagda hästkurer även i Sverige men sådan skrivs aldrig ut...

Glamourwomen sa...

När det gäller magen skall man vara jätte försiktig att ta läkemedel! det bästa är att skita ut det på ren svenska! man skall uppsöka läkare om det inte gett med sig på ett pardagar då det kan vara annat som spökar! kram

Gilla sa...

Sv: Man lär så länge man lever och får stryk så länge man lär. Nu vet du ju att läkaren ska vara första anhalten, för att kunna bli frisk.

Kram/Gilla

Kajsa sa...

Hej min vän!
Jag har också blivit dålig i magen 2 gånger på våran semester. Första gången ska vi inte tala om... =/
Men när personalen på hotellet ville ringa efter ambulans, sa jag bestämt ifrån, och maken stack till närmaste apotek och förklarade mitt fall.
Han på apotektek plockade fram 3 olika mediciner, varav den ena var bakteridödande, en var vitaminer och mineraler och den treje minns jag inte,
Jisses alltså, apotekarna kan sin sak, redan dagen efter mådde jag mycket bättre.
Den andra gången magen började bråka, gick vi till apoteket direkt, och blev rekomenderade samma bakteridödande medicin, och dagen efter mådde jag bra.

Nu rekomenderar jag INTE andra att gå till apoteket utomlands istället för läkare, om man blir sjuk.
Jag bara berättade min historia.

Kramar från mig!

Augusta sa...

Nej, men det lät inte roligt.
Men det är lät hänt med andra bakterier än man är van vid.

Kram

Annelie sa...

Hur ser vädret ut i Side de närmaste dagarna?

Fenixmonas sa...

Vädret är stabilt varmt i Side Annelie! Se vädret i sidkolumnen!