söndag 17 juni 2012

Sanden spolas bort på andra ställen nu

men vid Dogan och TROPIC är nu den underbara stenfria sandstranden återställd.
Under flera år har nu sanden pga den långa vågbrytaren ute på udden spolats bort och förts vidare mot de andra hotellstränderna, som därmed har haft en period med mycket fina stränder.

Som ni ser i bildspelet här ovan så har det nu byggts upp rejäla fördämningar, med armerade cementblock, med början borta vid Alaaddins Bistro och förbi Tropic Bistro. Därmed säkras dessa stränder och fylls nu upp med sand.
Vad jag förstått så spolas nu sanden vidare på utsidan och den ena efter den andra av de fina stränderna längre bort är nu "stenstränder". Jag antar att alla strandinnehavare får göra på samma sätt, med ordentliga fördämningar för att återställa sina stränder.
Årets SIDEFEST blev en succé! Bilder och bildspel håller på att sammanställas och jag räknar med att få ut de första inläggen under midsommar...så håll ut, det kommer!!






6 kommentarer:

Gilla sa...

Sån tur att stranden vid Dogan och Tropic är återställda.

Kram/Gilla

Ingela sa...

Stranden liksom havsbottnen,var stenfri bortanför hotell Nerton och fram till Hemera, vad jag kunde se, när jag promenerade där i måndags. Vid Al Remu och Troy var det stenar ute i vattnet. Så var försiktig om du badar där.

Fenixmonas sa...

Tack för varningen Ingela...den behövs!!!

Jenfan75 sa...

Vad kul det är att vara in här och läsa=).. Själv längtar vi som bara den.. Fast nästa år blir det spanien och året efter blir det turkiet igen=). Fast nog skall jag försöka få iväg mig och sambon på en resa..

Gilla sa...

Jag väntar med iver på bilderna från Sidefesten.

Nu har jag i alla fall blivit färdig med ett inlägg i den vanliga bloggen om Kos. Det är ju massvis med bilder att ta hand om.

Kram/Gilla

Gilla sa...

Bert har redan snackat om att vi ska resa nånstans i september. Kanske Side igen. Får se hur det går med det. Vi ska ju på bröllop i Stockholm i augusti och hur länge vi stannar där hos alla barn och barnbarn har vi inte bestämt än.

Kram/Gilla